fbpx

'Een onbekwame behandelaar verpestte mijn lippen'

lippen

Dat de zin 'te mooi om waar te zijn' belangrijk is om in je achterhoofd te houden bij cosmetische ingrepen, blijkt maar weer eens uit het verhaal van Suze (34). Na lang te hebben nagedacht, besloot ze een jaar geleden eindelijk de stap te wagen. 'Ik wilde al zo lang iets doen aan mijn smalle lippen, en aangezien fillers tegenwoordig steeds meer gebruikt worden, leek het me tijd worden. Helaas pakte het nogal anders uit dan gehoopt.'

Een voordelig prijsje

Suze ging op zoek naar een behandelaar die betrouwbaar leek én een voordelige prijs bood. 'Achteraf kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan natuurlijk, maar de website zag er echt professioneel uit. Het leek me dat er weinig mis kon gaan als er zoveel positieve reviews waren, en ik had echt onderschat hoeveel er fout kan lopen bij het plaatsen van lipfillers. Toen ik ook nog eens zag dat er een aanbieding op de site stond, was ik om. Perfect natuurlijk, fillers voor een voordelig prijsje! Ik maakte meteen een afspraak.'

Onvoldoende kennis

'De kliniek waar ik terecht kwam was echt geen aftands schuurtje', herinnert Suze zich, 'het zag er op zich best netjes uit. Maar de mensen die er werkten, waren nu eenmaal niet opgeleid om cosmetische behandelingen uit te voeren. Ik vind dat enorm kwalijk, want juist dan lopen mensen het risico zich te vergissen. Wanneer je werkt met iemands gezicht, moet je gewoon weten hoe dat in elkaar zit. Je kunt niet bepaalde aspecten veranderen of aanpassen zonder voldoende kennis, en dat gebeurt wel.'

Afgescheept

Ook bij Suze werd de ingreep uitgevoerd. In eerste instantie leek er niet veel mis. Enthousiast keerde Suze huiswaarts. Maar niet veel later werd ze geconfronteerd met een heel ander beeld in de spiegel. 'Mijn lippen bleven zwellen, er vormden blauwe plekken rond mijn mond en het deed pijn. Ik schrok me natuurlijk rot, hier had de behandelaar niets over verteld. In paniek belde ik de kliniek op. Ze vertelden me dat mijn huid overgevoelig was en de zwelling na een paar dagen wel zou afnemen. Ik voelde me afgescheept. Hier kon ik niets mee, en mijn angst werd totaal niet serieus genomen.'

“Ik had echt onderschat hoeveel er fout kan lopen bij het plaatsen van lipfillers”

- Suze

Veilig gevoel

Suze besloot het er niet bij te laten zitten en professionele hulp in te schakelen. 'In de dagen daarna ben in naarstig op zoek gegaan naar iemand die me wél kon helpen. Zo ben ik bij dokter André terechtgekomen. Dokter André is cosmetisch arts én BIG-geregistreerd, waardoor ik me een stuk prettiger voelde. Nog steeds was ik, door die eerste ervaring, behoorlijk zenuwachtig. Gelukkig nam dokter André voldoende tijd voor het gesprek, wat al een enorm verschil was. Hij stelde me gerust en nam door wat hij kon doen om mijn klacht te verbeteren. Ondanks dat ik bang was blijvend beschadigd te zijn, voelde ik me al een stuk veiliger.'

Uit de brand

'Met speciaal oplossingsmiddel heeft dokter André de filler uit mijn lippen verwijderd. Hij vertelde me dat binnen een paar dagen de filler zou oplossen en door je lichaam op natuurlijke wijze afgevoerd. Gelukkig had dit snel effect en keerden mijn lippen terug naar hun normale staat. In de periode daarna was ik wel even 'genezen' van mijn wens voor vollere lippen. Maar, en misschien verklaren mensen me nu voor gek, tóch ben ik weer voor fillers gegaan. Dit keer laat ik het alleen uitvoeren door iemand die wél weet wat hij doet, kennis heeft van het gezicht en nooit meer zal doen dan nodig. Dokter André heeft me echt uit de brand geholpen.'